Kjøpsvilkår for Byggmax E-handel

1. Betaling

Det finnes tre betalingsalternativ:
a. Byggmax-kort:

Pengene trekkes direkte etter ferdig plukk.

b. Visa/MasterCard:

Beløpet trekkes direkte ved bestilling. Byggmax benytter 3D-secure som sikkerhetsstandard. Denne løsningen er utviklet av VISA og Mastercard, og krypterer all informasjon med 128-bits SSL-kryptering. Dette garanterer at ingen kan benytte dine opplysninger. De opplysninger du trenger å gi fra deg ved kjøp er kortnummeret, CVC-koden og kortets gyldighetstid. BYGGmax har en betalingsløsning som er driftet av Nets. Ingen kortnummer behandles eller spares av Byggmax.

c. Collector Faktura/Delbetale

I samarbeid med Collector Bank AB, tilbyr vi faktura og delbetaling. Når du velger Collector som betalingsmåte får du hjem dine varer før du betaler. Du kan kun bestille til din folkeregistrerte adresse når du velger faktura eller delbetaling og du må være minst 18 år gammel når du bestiller. Du kan siden velge å betale hele beløpet med en gang eller dele opp betalingen i mindre deler. For å delbetale kjøpet kreves at du inngår en kredittavtale med Collector bank før fakturaen forfaller til betaling. Dette gjør du enkelt ved å signere og sende inn kredittavtalen, se Mine Sider (minside.collector.no) for en beskrivelse av hvordan dette gjøres. Når du ingått kreditavtal kan du velge å delbetale opp til 36 måneder ved å betale minstebeløp som er angitt på fakturaen. Eksempel på effektiv rente ved delbetaling med kredittrente med 22 % og aviavgift på 39 NOK per måned: effektiv rente 45,8 % ved kredittbeløp på NOK 5 000 som nedbetales på 12 måneder. Total kredittkostnad NOK 1063. Totalt tilbakebetalingsbeløp NOK 6063 (gjennomsnitt/måned over 12 måneder = NOK 505).

Ved et kredittkjøp tas det på deg som kunde en kredittopplysning. Ved forsinket eller uteblitt betaling debiteres en avgift på 61 kroner samt forsinkelsesrente på 2,5%.
For å se fullstendige vilkår for Collector Faktura/Delbetale se linkene nedenfor:
Alminnelige vilkår faktura og kontokreditt
Alminnelige vilkår faktura og kontokreditt(Firma)
Standardiserte europeiske opplysninger om forbrukerkreditt


Ved betaling mot faktura må du være på plass personlig og kunne legitimere deg når varene leveres. Kan du ikke ta i mot varene eller legitimere deg, kommer heller ikke varene til å bli lastet av. Du blir også ansvarlig for fraktkostnaden.

d) Tilbakebetaling 
Om du har betalt din faktura, men angrer ditt kjøp vil du få et til gode beløp hos Collector. For å kunne betale tilbake dette til deg behøver vi din kontaktinformasjon og informasjon om hvilket kontonummer tilbakebetalingen skal gjøres til, denne informasjonen spares ikke i forbindelse med din betaling. Opplysningene sendes på epost til: [email protected] eller ring 22 42 42 72. Du kan også besøke oss å www.collector.se/no/hjem/
Alminnelige vilkår faktura og kontokreditt

2. Priser

Debiterte priser er inklusive mva. Eventuelle prisendringer påvirker ikke din bestilling, det er prisene på kjøpstidspunktet som gjelder.

3. Frakt og plukk

Frakt og plukk avgifter får du allerede ved starten av din ordrelegging. Om en forbruker benytter sin angrerett og vi oppheve kjøpet skal Byggmax snarest og senest innen 30 dager tilbakebetale beløpet til forbruker. Byggmax skal ikke bare betale tilbake varebeløpet, men også eventuelle frakt og plukk kostnader. Forbruker står for kostnaden for retur av varene til butikken.

4. Leveranse

For alle leveranser gjelder transport frem til adressen på kjørbar vei. Ved avlastning må kunden inspisere varene, og signere på at disse er i orden. Fraktselskapet vil ikke losse bilen uten kundens signatur. Merk: ved levering av varer som kan fryse er det ekstra viktig at mottageren tar i mot godset og setter varene inn i et oppvarmet rom. Dette må gjøres for at garantien skal være gyldig. Dersom kunden ikke er til stede ved mottak av varer, vil kostnaden belastes kunden.

En nettbutikkvare kan komme at levereres med budbil eller som postpakke til nærmeste utleveringssted avhengende på vekt og mått på varen. Maksimum lengde for levering til utleveringssted: 240 cm. Maksimum lengde pluss omkrets: 360 cm

Vær oppmerksom på at angitt leveransetid avhenger av hvor i landet du bor, og om leverandøren har varene på lager.

Ved hjemkjøring av varer med kranbil er det viktig å tenke på følgende:

1. Veien må kunne tåle en stor kranbil
2. Det kan ikke være høyspentledninger der hvor varene skal losses
3. Transporten er fra butikk til husadresse-bakkenivå
4. Ved spörsmål kontakt den aktuelle butikk i din nerhet

5. Forsinket leveranse

Ved en forsinket leveranse vil kunden alltid bli informert om dette. Du har som kunde alltid rett til å heve kjøpet ved forsinket levering. Byggmax gir ingen erstatning til kunder for forsinket levering.

6. Transportskader

Eventuelle transportskader står Byggmax for. Om du ved mottaket mot formodning skulle oppdage transportskader, skal du umiddelbart vise dette til transportøren. Om speditøren ikke påtar seg ansvar, ring da til vår kundetjeneste for å meddele dette. Det samme gjelder for eventuelle skjulte skader som oppdages innen 10 dager etter mottak av varer. Ved retur av varer til oss står kunden ansvarlig for eventuelle transportskader.

7. Avtale

Når du har bekreftet din bestilling, inngås en avtale om kjøp mellom deg og Byggmax. En ordrebekreftelse sendes direkte til oppgitt e-post-adresse. Dersom feil i leveranstid eller andra omstendigheter skulle oppstå, så förbeholder Byggmax sig retten til å endre dette i eftertid. I disse tilfeller vil alltid kunden bli opplyst om dette. Kunden har da sin fulle rett til å endre eller anullere sin bestilling.

Byggmax reserverer seg for bilde- og skrivefeil, feilaktige priser eller feil informasjon om lagerstatus. 
Byggmax forbeholder seg retten til å endre slike feil og på et hvilket som helst tidspunkt endre denne informasjonen.
Kjøp basert på dette forbeholdet kan hevdes å være ugyldig.

8. Garantier

Ved Byggmax E-handel gjelder de samme garantiene som ved kjøp i butikk.

9. Angrerett

a. Byggmax følger Distanse- og Hjemsalgsregler, samt Forbrukerloven. I følge Distanse- og Hjemsalgsreglementet har kunden alltid 14 dagers angrerett fra varemottak, og behøver ikke oppgi grunn for heving av kjøpet. Angreretten gjelder ikke ved kjøp av trevirke (se b.). Ved benyttelse av angreretten og åpent kjøp står kunden for returfrakt. Ved benyttelse av angreretten og åpent kjøp gjelder følgende: Gi beskjed til Byggmax sin kundeservice innen 14 dager og returner bestillingen innen 30 dager etter levering av varene. Varene skal være i samme stand som da du mottok disse, dvs ubrukt og uskadet. Returner varen i opprinnelig stand. Varen skal være komplett, dvs at brutte forpakninger eller deler av varen ikke aksepteres i retur. Angreretten gjelder ikke for varer som er spesielt tilpasset etter dine ønsker, så kalte bestillingsvarer, f eks målbestilte dører, vinduer og våres garasjeporter. Hvis det er en bestillingsvare fremkommer i produktinformasjonen. Angreretten gjelder ikke for hygieneartikler, f.eks. toalettseter og lignende.

b. Retur av trelast
Byggmax tar ikke i mot retur av trelast (virke). Tre er en ferskvare og egenskapene påvirkes sterkt av klima og hvordan virket håndteres. Ettersom vi ikke kan påvirke disse faktorene etter salg, kan vi ikke ta i mot retur av virke.

10. Reklamasjon

Dersom kjøper kan vise til at kvaliteten på levert vare er feilaktig, forplikter Byggmax seg til å bytte varen til rett kvalitet eller i andre omgang kreditere kunden tilsvarende beløp. Kunden returnerer det felaktige godset til selgeren. Andre årsaker enn feil på mottatt vare aksepteres ikke som gyldig grunn til retur.

11. Erstatningsvarer

Skulle noen av de leverte varene være feilaktige ber vi deg kontakte vår kundeservice så snart som mulig.

12. Taushetsplikt og sikkerhet

I forbindelse med din registrering og bestilling så oppgir du dine personopplysninger som navn, adresse, epost og telefonnummer. Dette innebærer at du godkjenner at vi lagrer og benytter disse opplysningene i forbindelse med betaling, frakt og levering av varer til deg.

Google Analytics

Vi benytter Google Analytics for statistikk over besøk på vår hjemmeside. Ingen informasjon om våre besøkende deles ut til tredjepart. Vi benytter også Googles demografiske data får bedre å kunne rette våre annonser mot riktig målgruppe.

13. Kjøpsvilkår for butikk

Hvilke kjøpsvilkår gjelder i butikk?
Når du handler i en av Byggmax butikker, får du:                

  • 365 dagers åpent kjøp – 100% fornøyd! Emballasjen må være intakt og varen må være i salgbar stand. Kvittering må fremvises. Returretten gjelder ikke trevirke.

  • Åpent kjøp ved brutt emballasje.
    Du må ta vare på emballasjen, og den må være intakt. Produktet og emballasjen skal kunne selges på nytt.

  • Åpent kjøp selv om du testet varen.
    Du må ta vare på emballasjen, og den må være intakt. Produktet og emballasjen skal kunne selges på nytt.


Betaling

Beløpet trekkes direkte ved bestilling. Byggmax benytter 3D-secure som sikkerhetsstandard. Denne løsningen er utviklet av VISA og Mastercard, og krypterer all informasjon med 128-bits SSL-kryptering. Dette garanterer at ingen kan benytte dine opplysninger. De opplysninger du trenger å gi fra deg ved kjøp er kortnummeret, CVC-koden og kortets gyldighetstid. Byggmaxhar en betalingsløsning som er driftet av Nets. Ingen kortnummer behandles eller spares av Byggmax.

b. Byggmax konto

Nå du velger konto som betalingsmåte kan du samle alle kjøpene dine under en kalendermåned, på en og samme faktura, uansett om du handler i butikk eller på nettet. Samlingsfakturaen sendes ut i midten av kommende måned og skal betales i slutten av den måneden. Ønsker du å betale med Byggmax konto i butikk? Gi beskjed i kassen.

c. Collector Faktura/Delbetale

I samarbeid med Walley tilbyr Byggmax AB betaling med Walley Checkout. Walley Checkout samler alle de viktigste betalingsmåtene i en og samme løsning - velg mellom Vipps, kortbetaling, faktura eller delbetaling (betalingsalternativene kan variere over tid). Du bestemmer selv hvilken betalingsmåte du ønsker å benytte i kassen, før du bekrefter kjøpet. Når du velger Walley som betalingsmåte får du hjem dine varer før du betaler. Du kan kun bestille til din folkeregistrerte adresse når du velger faktura eller delbetaling og du må være minst 18 år gammel når du bestiller. Du kan siden velge å betale hele beløpet med en gang eller dele opp betalingen i mindre deler. For å delbetale kjøpet kreves at du inngår en kredittavtale med Collector Bank AB (registrert innehaver av varemerket Walley) før fakturaen forfaller til betaling. Dette gjør du enkelt ved å signere og sende inn kredittavtalen, se my.walley.no. Når du ingått kreditavtal kan du velge å delbetale opp til 36 måneder ved å betale minstebeløp som er angitt på fakturaen. Eksempel på effektiv rente ved delbetaling med kredittrente med 22 % og aviavgift på 39 NOK per måned: effektiv rente 45,8 % ved kredittbeløp på NOK 5 000 som nedbetales på 12 måneder. Total kredittkostnad NOK 1063. Totalt tilbakebetalingsbeløp NOK 6063 (gjennomsnitt/måned over 12 måneder = NOK 505).

Ved et kredittkjøp tas det på deg som kunde en kredittopplysning. Ved forsinket eller uteblitt betaling debiteres en avgift på 35 kroner samt forsinkelsesrente på 2,5%.

For å se fullstendige vilkår for Walley Faktura/Delbetale se linkene nedenfor:
Alminnelige vilkår faktura og kontokreditt
Alminnelige vilkår faktura og kontokreditt(Firma)
Standardiserte europeiske opplysninger om forbrukerkreditt


Ved betaling mot faktura må du være på plass personlig og kunne legitimere deg når varene leveres. Kan du ikke ta i mot varene eller legitimere deg, kommer heller ikke varene til å bli lastet av. Du blir også ansvarlig for fraktkostnaden.

d) Tilbakebetaling 
Om du har betalt din faktura, men angrer ditt kjøp vil du få et til gode beløp hos Walley. For å kunne betale tilbake dette til deg behøver vi din kontaktinformasjon og informasjon om hvilket kontonummer tilbakebetalingen skal gjøres til, denne informasjonen spares ikke i forbindelse med din betaling. Opplysningene sendes på epost til: [email protected] eller ring 22 41 14 55. Du kan også besøke oss å www.walley.no
Alminnelige vilkår faktura og kontokreditt


Priser

Debiterte priser er inklusive mva. Eventuelle prisendringer påvirker ikke din bestilling, det er prisene på kjøpstidspunktet som gjelder.


Frakt og plukk

Frakt og plukk avgifter får du allerede ved starten av din ordrelegging. Om en forbruker benytter sin angrerett og vi oppheve kjøpet skal Byggmax snarest og senest innen 30 dager  tilbakebetale beløpet til forbruker. Byggmax skal ikke bare betale tilbake varebeløpet, men også eventuelle frakt og plukk kostnader. Forbruker står for kostnaden for retur av varene til butikken.


Leveranse

For alle leveranser gjelder transport frem til adressen på kjørbar vei. Ved avlastning må kunden inspisere varene, og signere på at disse er i orden. Fraktselskapet vil ikke losse bilen uten kundens signatur. Merk: ved levering av varer som kan fryse er det ekstra viktig at mottageren tar i mot godset og setter varene inn i et oppvarmet rom. Dette må gjøres for at garantien skal være gyldig. Dersom kunden ikke er til stede ved mottak av varer, vil kostnaden belastes kunden.

En nettbutikkvare kan komme at levereres med budbil eller som postpakke til nærmeste utleveringssted avhengende på vekt og mått på varen. Maksimum lengde for levering til utleveringssted: 240 cm. Maksimum lengde pluss omkrets: 360 cm

Vær oppmerksom på at angitt leveransetid avhenger av hvor i landet du bor, og om leverandøren har varene på lager.

Ved hjemkjøring av varer med kranbil er det viktig å tenke på følgende:

1. Veien må kunne tåle en stor kranbil
2. Det kan ikke være høyspentledninger der hvor varene skal losses
3. Transporten er fra butikk til husadresse-bakkenivå
4. Ved spörsmål kontakt den aktuelle butikk i din nerhet


Forsinket leveranse

Ved en forsinket leveranse vil kunden alltid bli informert om dette. Du har som kunde alltid rett til å heve kjøpet ved forsinket levering. Byggmax gir ingen erstatning til kunder for forsinket levering.


Transportskader

Eventuelle transportskader står Byggmax for. Om du ved mottaket mot formodning skulle oppdage transportskader, skal du umiddelbart vise dette til transportøren. Om speditøren ikke påtar seg ansvar, ring da til vår kundetjeneste for å meddele dette. Det samme gjelder for eventuelle skjulte skader som oppdages innen 8 dager etter mottak av varer. Ved retur av varer til oss står kunden ansvarlig for eventuelle transportskader.


Avtale

Når du har bekreftet din bestilling, inngås en avtale om kjøp mellom deg og Byggmax. En ordrebekreftelse sendes direkte til oppgitt e-post-adresse. Dersom feil i leveranstid eller andra omstendigheter skulle oppstå, så förbeholder Byggmax sig retten til å endre dette i eftertid. I disse tilfeller vil alltid kunden bli opplyst om dette. Kunden har da sin fulle rett til å endre eller anullere sin bestilling.

Byggmax reserverer seg for bilde- og skrivefeil, feilaktige priser eller feil informasjon om lagerstatus. 
Byggmax forbeholder seg retten til å endre slike feil og på et hvilket som helst tidspunkt endre denne informasjonen.
Kjøp basert på dette forbeholdet kan hevdes å være ugyldig.


Garantier

Ved Byggmax E-handel gjelder de samme garantiene som ved kjøp i butikk.


Angrerett/Retur

Ved benyttelse av angrerett og åpent kjøp er du som kunde ansvarlig for returfraktkostnaden som har til hensikt å sende varene tilbake til oss, returfrakten varierer avhengig av type produkt, se eksempeltabell nedenfor. Refusjoner gjøres innen 30 dager fra vi mottok og inspiserte varen din. Vær oppmerksom på at produktet skal være i originalemballasjen og at du som kunde ikke må sette på etiketter eller tape som kan forårsake skade på originalemballasjen. Vi anbefaler at du returnerer produktet i samme emballasje som du mottok det i, da du er ansvarlig for eventuelle skader eller tap under returfrakten som skyldes din uaktsomhet, for eksempel ved mangelfull innpakning av produktet.
 
Angreretten gjelder ikke for såkalte produserte varer, som produseres etter din bestilling som hytter, dører, vinduer og våre garasjeporter. På produktsiden under vareinformasjon finner du informasjon om produktet er et såkalt produksjonsvare. Angreretten gjelder ikke åpne toalettseter på grunn av hygieniske årsaker.

Dersom du som kunde ønsker å heve et kjøp skal dette meddeles Byggmax innen 365 dager fra kjøpstidspunktet, vær oppmerksom på at det kreves kvittering/ordrebekreftelse på kjøpet.

Dersom du ønsker å bruke angreretten din, fyll ut angrerettskjemaet som du finner her.

I henhold til fjernkontrakter og unntak fra angrerettloven har du ikke angrerett på varer som raskt kan forringes eller bli for gamle, eller som er blandet med andre etter levering. Din angrerett gjelder derfor ikke for planter eller ved.

Ved benyttelse av angrerett og åpent kjøp gjelder følgende:
 Gi beskjed til Byggmax kundeservice innen 365 dager fra kjøpstidspunktet og returner deretter varen innen 30 dager.

Varen må være komplett og returnert i originalemballasjen. Vær oppmerksom på at varer som kun kan kjøpes på nett ikke kan returneres i butikk, men kontakt Byggmax kundeservice her.  For mer informasjon om adressen du skal returnere varene dine til, kontakt kundeservice via lenken over. Kundeservice vil komme tilbake til deg med instruksjoner.

Byggmax refunderer deg så snart varene er returnert og kontrollert. Refusjon som gjøres med kort eller bankoverføring skjer vanligvis innen 3-5 bankdager til samme kort/konto som pengene ble satt inn gjennom. Dersom du har valgt å betale med faktura, vil fakturaen bli kreditert.

 

Returfraktkostnad

Du som kunde betaler for returfrakten når du returnerer kjøpet. Betaling for returfrakt gjøres separat gjennom sikker betaling via Walley. Betalingslenke vil bli sendt til deg av kundeservice etter at du har kontaktet dem  

Eksempel på returfraktkostnader:

Retur Returkostnad Veiledende eksempler på varer:
Pakke 99 kr Beslag, håndtak, knotter, belysning, røykvarslere
Generell last 495 kr Gressklipper, trimmer, snøfreser
Pall 895 kr Toalett, badekar, møbelpakke, laminatgulv, fliser & klinker
Spesialtransport* se * nedan Stein, hytter, bassengtak, lager, tregulv, bygningsrammer o.l.

*Spesialtransport – Vær oppmerksom på at kostnadene for varer som faller inn under spesialtransport kan variere mye avhengig av varen. Du vil motta informasjon om kostnaden på forhånd fra kundeservice og har også muligheten til å godta eller avslå kostnaden. Kostnaden er ikke bindende før betaling er utført.


Reklamasjon

Dersom kjøper kan vise til at kvaliteten på levert vare er feilaktig, forplikter Byggmax seg til å bytte varen til rett kvalitet eller i andre omgang kreditere kunden tilsvarende beløp. Kunden returnerer det felaktige godset til selgeren. Andre årsaker enn feil på mottatt vare aksepteres ikke som gyldig grunn til retur.


Planter

Siden det er mange faktorer, i tillegg til kvaliteten på planten som påvirker om en plante etablerer seg (fysisk håndtering, jord, gjødsling, vanning, plassering etc.), er det ingen etableringsgaranti for planter.

Klager på produktets kvalitet, type eller mengde levert, må for å bli vurdert være mottatt senest 5 dager etter levering.

Klager skal alltid ledsages av vedlagte bilder tatt før planting av levert plante/ vekst. Dersom leveransen omfatter flere planter, skal det tas bilder av både leveransen som helhet og de enkelte planter som oppleves som feil eller mangelfulle.

Gjelder reklamasjonen transportskader, skal både emballasje og leverte planter fotograferes. Klager skal inneholde en klar beskrivelse av årsaken til klagen. Erstatning fra Byggmax sin side kan kun utbetales for direkte skade og kan aldri overstige verdien av de feil eller mangelfulle varer som reklamasjonen gjelder.


Erstatningsvarer

Skulle noen av de leverte varene være feilaktige ber vi deg kontakte vår kundeservice så snart som mulig.


Taushetsplikt og sikkerhet

I forbindelse med din registrering og bestilling så oppgir du dine personopplysninger som navn, adresse, epost og telefonnummer. Dette innebærer at du godkjenner at vi lagrer og benytter disse opplysningene i forbindelse med betaling, frakt og levering av varer til deg.

Google Analytics

Vi benytter Google Analytics for statistikk over besøk på vår hjemmeside. Ingen informasjon om våre besøkende deles ut til tredjepart. Vi benytter også Googles demografiske data får bedre å kunne rette våre annonser mot riktig målgruppe.


Kjøpsvilkår for butikk

Når du handler i en av Byggmax butikker, får du:                

  • 365 dagers åpent kjøp – 100% fornøyd! Emballasjen må være intakt og varen må være i salgbar stand. Kvittering må fremvises. Returretten gjelder ikke trevirke, listverk og gips.

  • Åpent kjøp ved brutt emballasje.
    Du må ta vare på emballasjen, og den må være intakt. Produktet og emballasjen skal kunne selges på nytt.

  • Åpent kjøp selv om du testet varen.
    Du må ta vare på emballasjen, og den må være intakt. Produktet og emballasjen skal kunne selges på nytt.