Montere garasjeport
En garasjeport skal være både praktisk og pen, samtidig som den skal passe inn med husets dører og fasade. En variant av garasjeport kalles sidehengslet garasjeport og ligner veldig på en dobbel ytterdør når det kommer til montering, funksjon og utseende. Den største fordelen med en sidehengslet garasjeport er at du enkelt kan gå inn og ut av garasjen uten å behøve å åpne hele porten.
Før du starter
Det vanligste gulvmaterialet i en garasje er betong som er uorganisk og dermed ikke like følsomt for fuktighet som organiske materialer slik som tre. Takket være betongen slipper man å montere en terskel for å beskytte mot inntrengende fukt. Uten en terskel skapes det en myk overgang mellom ut- og innsiden av garasjen, noe som gjør det enklere når du skal inn med trillebår eller bil. For å forhindre trekk og varmelekkasje som terskelen normalt motvirker monteres det en slepelist lengst ned på dørbladet. Slepelisten bidrar også til å ta opp eventuelle ujevnheter i betongen. En sidehengslet garasjeport kan selvfølgelig montere i en bod eller garasje med bjelkelag også, men da bør montereringen gjøres med en terskel som må kjøpes separat.
Vanligst med støpt garasjegulv
Forutsetningene kan variere litt i forhold til om det er en nybygd garasje eller ikke. Før var det vanligere å lage en liten kant som dørbladene gikk i mot når dørene var stengt. Om mulig kan denne kanten støpes igjen og porten kan monteres som beskrevet i denne guiden i stegene under. Hvis kanten må beholdes kan man kappe av noen centimeter av karmsidene slik at dørbladene havner lavere enn karmen og dørbladene havner tett mot kanten når dørene er stengt. Hvis denne metoden brukes er det ekstra viktig av karmsidenes endetre behandles med penetrerende grunningsolje da underkanten på karmsiden vil være mer utsatt for regnsprut. I dag er det vanligere at garasjegulvet er homogent støpt der de siste 10 cm utenfor porten har et fall bort fra garasjen. Da kan porten monteres uten å modifiseres og karmen skal plasseres rett før fallet begynner på grunnmurspapp som beskytter endetreet.
Modulmål gjelder for også garasjer
På samme måte som dører og vinduer angis også målet på en sidehengt garasjeport i desimeter, f.eks. 20 x 21 der 20 er bredden og 21 er høyden. Dette kalles modulmål og angir størrelsen på veggåpningen der karmen skal monteres, i dette tilfelle 200 cm. bredt og 210 cm. høyt. Karmens faktiske størrelse er ca. 20 mm mindre enn modulmålet for å gi plass til tetning samt ta opp bevegelser mellom karm og vegg.
Velg bred nok port hvis bilen skal inn
Hvis du skal bruke garasjen til å kjøre inn bilen bør du velge en garasjeport med minst 21 som modulbredde. Dette vil være tilstrekkelig for at de fleste biler kan passere med utfelte sidespeil.
Vedlikehold
Tørk bort smuss med en fuktig klut, eventuelt med noen dråper såpe i vannet. Med tiden kan utsatte overflater/hjørner få skader i malingen, dette kan flekkmales for å få tilbake beskyttelsen malingen skal gi.
Tenk bærekraftig
For å sørge for både at både garasjeport og selve garasjen holder lenge er det en god idé at man allerede fra starten av sørger for å begrense dørenes bevegelse. Dørbremser er bra og det gjelder også faste stopp som gjør at du kan holde portene oppe ved behov. Sørg også for god avrenning bort fra porten slik at det ikke står vann mot den da dette kan forkorte livslengden. Ha også som vane å kontrollere tetningslistene med jevne mellomrom, spesielt hvis du varmer opp garasjen.