Sist oppdatert 2020-04-17

COVID-19   – SLIK TAR BYGGMAX ANSVAR

Vi befinner oss i en tid som ikke lar noen få være uberørt. Det er i situasjoner som denne som vi er ekstra stolte over vårt konsept og våre kundeløfter – det vil si å tilby kvalitetsvarer til beste pris, raskt og enkelt, og hyggelig.

Akkurat nå jobber vi ekstra hardt for å være hyggelige. Alt fra gratis hjemleveranse til kunder over 70 år, til å ha butikkene åpne på en ansvarsfull måte og på den måten å støtte samfunnet litt ekstra.

Vi er heldige og har bedre forutsetninger enn veldig mange andre butikker. Vi har ikke butikker i kjøpesentrum, men på mer avsidesliggende og frittstående steder. Vårt konsept bygger i tillegg på selv-service, størstedelen av kundenes innkjøp gjøres på våre uteområder, og våre kunder handler raskt – de vil hjem og bygge.

I april og mai har vi på det meste 10–20 kunder i gjennomsnitt på anleggene samtidig*. Men ellers i april og mai har vi fem kunder i gjennomsnitt på anleggene samtidig*. Våre anlegg er 6000 – 12 000 kvadratmeter store.

Akkurat nå vil vi tipse om:

  • Vi fortsetter å øke sikkerheten for kunder og personale i butikkene, og i løpet av denne uken ferdigstiller vi installasjon av plexiglass-beskyttelse i kassene og avstandsmarkører i alle våre butikker.
  • Tester muligheten "betal utendørs" på utvalgte butikker.
  • Vi fortsetter å tilby gratis hjemleveranse for de som er over 70 år.
  • Om du ønsker å handle når det er på det stilleste i våre butikker – kom forbi før kl. 09.00 eller etter kl. 17.30
  • Hele vårt butikksortiment er tilgjengelig for hjemleveranse eller henting i butikk. Vi plukker opp det du vil ha og setter sammen ordren til deg. Velg den løsningen som passer deg best i utsjekken på vår hjemmeside.

Vi setter sikkerheten til våre kunder og medarbeidere først, og vi vil alltid bedrive vår virksomhet på en ansvarsfull måte. Under kan du se en oversikt over de tiltak vi har tatt under corona-utbruddet.

Et sikkert arbeidsmiljø for våre medarbeidere

  • Skjerpet våre rutiner for personalet hva gjelder hygiene og andre smittebegrensende tiltak, for eksempel økt fokus på håndvask.
  • Gjeldende er også at personalet skal forbli hjemme ved minste tegn på sykdom.
  • Vi rengjør oftere. Vi har økt hyppigheten på rengjøringen på blant annet toaletter, kortterminaler, skjermer og kundeterminaler.
  • Installasjon av plexiglass ved kassene for å minske kontakten mellom personal og kunde (klart 3. april)
  • Innstilt alle våre kundearrangementer inntil videre, slik som åpningsfester og større kampanjer, for å minske risikoen for større folkeansamlinger.
  • Vi har også gjennomført mange tiltak som gjør at våre kunder kan bidra til mindre smittespredning. (Se informasjon under.) Takk til deg som hjelper til med å f.eks. holde avstand i butikkene, vaske hendene og betale med kort!
  • Avlyst alle større møter, konferanser og sammenkomster – i de fleste tilfeller har vi erstattet disse med digitale møter.
  • Karanteneregler ved sykdom eller ved gjenkomst fra utenlandsreise.

Et sikkert butikkmiljø for våre kunder

  • Vi har utplassert håndspritstasjoner for kundene i samtlige av våre butikker.
  • Det er muligheter til å vaske hendene med varmt vann og såpe i samtlige butikker.
  • Vi har tatt bort stasjoner der kunden kunne trykke på knapper for å svare på om de er fornøyde med besøket.
  • Satt opp skilt som påminner kunder om å holde avstand til hverandre.
  • Satt opp avstandsmarkeringer ved kassene for å hjelpe kunder til å holde avstand til hverandre (klart 3. april).
  • Visse butikker tilbyr selvutsjekking.
  • Av hygieniske årsaker anbefaler og oppfordrer vi til å betale med kort.
  • Du kan som vanlig enkelt laste dine byggevarer utendørs i vår Drive-in.
  • Mange av tiltakene for å forbedre arbeidsmiljøet for våre butikkmedarbeidere, hjelper også til i situasjonen rundt våre kunder, f.eks. skjerpede rutiner for personalets hygiene, økt frekvens på rengjøring, og at vårt personale ved minste tegn til sykdom skal holde seg hjemme.

Netthandel og hjemleveranse

  • Vi tilbyr gratis hjemleveranse til de over 70 år – et tilbud vi introduserte i mars, og som vi nå har forlenget.
  • Vi tilbyr hjemleveranse på alle byggevarer med smidig avlastning med kranbil.
  • Hele vårt sortiment er tilgjengelig online døgnet rundt.
  • Velg ekspressleveranse om du ønsker å ha dine varer raskt til ditt prosjekt.
  • Du kan også kjøpe varer på nett og hente dem ferdig pakket i butikken.

Innsats for samfunnet  

Byggmax har et pågående aktivt samfunnsarbeid. I disse tider har vi valgt å gjøre noen ekstra innsatser:

  • Startet et samarbeid med hotellkjeden Scandic i Sverige, for å hjelpe folk i oppsigelse til ny jobb hos Byggmax.
  • Vi rekrutterer sesongarbeidere tidligere enn normalt.

* Gjennomsnitt i samme periode i 2019